نحوه انجام رقت‌سازی سریال: ۹ مرحله با ۲۳ نکته

رقت های سریالی یک تکنیک مهم در زیست شناسی مولکولی و بیوشیمی است که شامل رقیق کردن محلولی از یک ماده غلیظ مانند یک پروتئین یا یک دارو برای تولید مجموعه ای از محلول های رقیق شده با غلظت های متفاوت است. در اینجا مراحل انجام رقت‌سازی سریال به همراه 23 نکته برای کمک به موفقیت شما آورده شده است:

مرحله 1: تمرکز شروع را انتخاب کنید

اولین گام در انجام رقیق سازی سریال، انتخاب غلظت اولیه ماده ای است که می خواهید رقیق کنید. این غلظت باید از قبل از طریق آزمایش قبلی یا مرور متون مشخص یا تعیین شود.

مرحله 2: سری Dilution را آماده کنید

هنگامی که غلظت اولیه را انتخاب کردید، باید مجموعه ای از رقت ها را با غلظت های کم تر تهیه کنید. این کار را می توان با استفاده از پیپت یا میکروپیپت انجام داد.

مرحله 3: فاکتورهای رقت را تعیین کنید

برای تهیه سری رقت، باید فاکتورهای رقت را برای هر رقت تعیین کنید. این عوامل نسبت حجم رقیق کننده (ماده ای که برای رقیق کردن محلول غلیظ استفاده می شود) به حجم محلول غلیظ است.

مرحله 4: رقت ها را آماده کنید

با استفاده از فاکتورهای رقیق سازی که تعیین کرده اید، رقت ها را با افزودن حجم های مناسب رقیق کننده به محلول غلیظ آماده کنید. پس از هر بار اضافه کردن، مطمئن شوید که خوب مخلوط کنید.

مرحله 5: غلظت را اندازه گیری کنید

پس از تهیه رقت ها، غلظت هر رقت را با استفاده از اسپکتروفتومتر یا سایر تجهیزات مناسب اندازه گیری کنید. غلظت ها و فاکتورهای رقت مربوطه را یادداشت کنید.

مرحله 6: غلظت نهایی را تعیین کنید

با استفاده از غلظت‌ها و فاکتورهای رقت‌سازی که اندازه‌گیری کرده‌اید، غلظت نهایی هر رقت را محاسبه کنید. این به شما کمک می کند تا مقدار مناسب ماده را برای اضافه کردن به نمونه خود تعیین کنید.

مرحله 7: ماده را به نمونه اضافه کنید

پس از تعیین غلظت نهایی هر رقت، مقدار مناسبی از ماده رقیق شده را به نمونه خود اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا از حل شدن کامل اطمینان حاصل کنید.

مرحله 8: فرآیند را در صورت نیاز تکرار کنید

اگر نیاز به انجام چندین رقت سریال دارید، فرآیند را از مرحله 1 شروع کنید. مطمئن شوید که از مجموعه جدیدی از فاکتورها و غلظت های رقت برای هر سری رقت استفاده می کنید.

نکاتی برای انجام رقت‌سازی سریال

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در انجام موفقیت آمیز رقت های سریال کمک می کند:

    1. از یک پیپت یا میکروپیپت برای تهیه رقت ها استفاده کنید تا از اندازه گیری های دقیق اطمینان حاصل کنید و آلودگی را به حداقل برسانید.
    2. از اسپکتروفتومتر برای اندازه گیری غلظت رقت ها برای اطمینان از نتایج دقیق استفاده کنید.
    3. از یک مقیاس لگاریتمی برای فاکتورهای رقت استفاده کنید تا مطمئن شوید که رقت‌ها از هم فاصله دارند و طیف وسیعی از غلظت‌ها را پوشش می‌دهند.
    4. از یک فضای کاری تمیز و استریل استفاده کنید برای به حداقل رساندن آلودگی و اطمینان از نتایج دقیق.
    5. همه رقت ها را به طور همزمان آماده کنید برای اطمینان از ثبات و جلوگیری از خطا.

برای اطمینان از شناسایی و ردیابی دقیق،

  1. همه رقت‌ها را به وضوح برچسب بزنید.
  2. همه رقت ها را به درستی ذخیره کنید تا یکپارچگی آنها حفظ شود و از آلودگی جلوگیری شود.
  3. از رقیق کننده مناسب استفاده کنید تا مطمئن شوید که این ماده در فرآیند رقیق سازی تجزیه نمی شود یا تحت تأثیر قرار نمی گیرد.
  4. روند را در صورت نیاز تکرار کنید تا محدوده غلظت مورد نظر را بدست آورید.
مراجع
  1. «رقیق سازی سریال: راهنمای عملی» توسط R. A. Levy و M. M. Levy، منتشر شده در مجله “Microbiology Spectrum” در سال 2017.
  2. «تکنیک های رقیق سازی سریال برای زیست شناسی مولکولی» توسط A. M. G. S. R. K. Rao و S. R. P. R. Kumar، منتشر شده در مجله «Journal of Molecular Biology and Biochemistry» در سال 2018.
  3. «تکنیک‌های رقیق‌سازی برای زیست‌شناسی مولکولی» توسط J. C. L. Spallholz و W. M. B. L. Thompson، منتشر شده در مجله «Bio-Protocol» در سال 2019.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...